ΠΕΡΙ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΩΝ & ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΕΩΝ...

χρησιμοποιούν όλο και περισσότερα δεδομένα για να μας δώσουν αποτελέσματα. Σκεφτείτε για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο να επιταχύνει με τέταρτη σχέση σε μια λεωφόρο και το ίδιο αυτοκίνητο να είναι δεμένο σε ένα δωμάτιο 20 τετραγωνικών με ένα ανεμιστήρα της πλάκας να εξομοιώνει τον μετωπικό αέρα στα 170 χιλιόμετρα. Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα δείτε τα ίδια αποτελέσματα με τα άλογα που δηλώνει ο κατασκευαστής στο manual…Επίσης διαφορετικά δυναμόμετρα μπορεί (είναι σχεδόν σίγουρο) να δώσουν διαφορετικά νούμερα ιπποδυνάμεων για το ίδιο αυτοκίνητο. Άρα γιατί μετράμε τελικά;
Τι ακριβώς είναι η ιπποδύναμη;
Ένας εμπειρικός κανόνας για να καταλάβουμε πόσο ακριβώς είναι ο ένας ίππος, είναι να σκεφτούμε μια δύναμη που μπορεί να ανυψώσει 250 κιλά, με ταχύτητα 30 εκατοστά το δευτερόλεπτο. Για να καταλάβουμε όμως καλύτερα τι ακριβώς και πως μετράνε τα δυναμόμετρα πρέπει πρώτα να καταλάβουμε τι είναι ιπποδύναμη και τι ροπή.


Η ιπποδύναμη από την άλλη, είναι η δύναμη που χρειάζεται να ασκείται για να συνεχίζει να γυρίζει το παξιμάδι, αρχικά με σταθερές στροφές και στη συνέχεια όσο αυτή αυξάνεται με περισσότερες. Πιο απλά, χρειαζόμαστε τη ροπή για να αρχίσει το παξιμάδι να γυρίζει και όταν αυτό γυρνάει, χρειαζόμαστε την ιπποδύναμη για να το περιστρέψουμε γρηγορότερα. Άρα καταλήγουμε πως η ιπποδύναμη είναι το πηλίκο του γινομένου της ροπής επί τις συνολικές στροφές του παξιμαδιού προς τον χρόνο(!!!). Εμπειρικά όμως χρησιμοποιείται ο τύπος Ιπποδύναμη= (ροπή x rpm) / 5252. Από τον τύπο αυτό καταλαβαίνουμε πως όσο αυξάνουν οι στροφές με σταθερή ροπή, η ιπποδύναμη αυξάνεται. Εξού και όλοι οι tuners αλλά και οι κατασκευαστές προσπαθούν να έχουν “ροπή τραπέζι”, δηλαδή σταθερή σε ένα μεγάλο φάσμα στροφών. Τέλος να επισημάνουμε πως μπορούμε να έχουμε την ίδια ιπποδύναμη, με μικρότερη ροπή και περισσότερες στροφές, αλλά και με μεγαλύτερη ροπή και χαμηλότερες στροφές λειτουργίας. Το μόνο που μετράει είναι για τι χρήση θέλουμε τον κινητήρα μας.
Τα είδη των δυναμόμετρων.
Το αδρανειακό.

Δυναμόμετρο κινητήρα ή πάγκου.

Δυναμόμετρο πλήμνης ή μουαγιέ.

Διορθωτικοί παράγοντες.
Η ακριβής ιπποδύναμη ενός οχήματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Η ατμοσφαιρική πίεση, θεσμοκρασία και υγρασία του αέρα είναι μερικοί πολύ σημαντικοί από αυτούς. Το ίδιο όχημα μπορεί να μετρηθεί μια μέρα με κρύο και να αποδώσει 120 άλογα και 3 μήνες μετά να ξαναμετρηθεί 117. Αυτό δεν σημαίνει πως το δυναμόμετρο έκανε λάθος, διότι ο υπολογιστής του πάντα κάνει διορθώσεις. Αυτές οι διορθώσεις δεν είναι τίποτε άλλο από μετατροπή των δεδομένων των μετρήσεων σε κανονικές συνθήκες υγρασίας, θερμοκρασίας και πίεσης.
Άρα άμα θέλουμε όσο το δυνατόν ακριβότερες μετρήσεις πάντα χρησιμοποιούμε το ίδιο δυναμόμετρο και περίπου ίδια εποχή ή παρόμοιες κλιματικές συνθήκες.
Ποιο να προτιμήσω;
Τα αδρανειακά δυναμόμετρα έχουν το πλεονέκτημα ότι είναι πολύ πιο απλά από τα υπόλοιπα και έτσι η χρήση τους είναι αρκετά φθηνότερη. Μια δυναμομέτρηση κρατάει δευτερόλεπτα και δίνει αποτελέσματα για όλο το φάσμα στροφών του κινητήρα. Μην ξεχνάμε επίσης πως το αυτοκίνητο απλά ανεβαίνει και κατεβαίνει χωρίς να χρειαστεί καμία μετατροπή ή ετοιμασία. Τέλος τα αδρανειακά μπορούν να υπολογίσουν όλη την δύναμη του συστήματος μετάδοσης και έτσι έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια στο τι θα δει ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου στο δρόμο. Βλέπετε τα ελαστικά και οι ζάντες πρέπει να επιταχυνθούν και αυτά, όταν είμαστε εν κινήσει. Τα δυναμόμετρα πλύμνης από την άλλη μπορούν να δώσουν περισσότερα στοιχεία για να γίνουν βελτιώσεις στην απόδοση του κινητήρα και είναι αυτά που συνήθως χρησιμοποιούν οι προγραμματιστές ECU λόγω της ρυθμισιμότητάς τους.
Οι απώλειες.
Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες δυναμόμετρων βάζουν έναν συντελεστή διόρθωσης για να υπολογίζουν την “πραγματική” τιμή της ιπποδύναμης του κινητήρα. Βλέπετε κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει τις απώλειες όλων αυτών των μερών που παρεμβάλλονται μεταξύ κινητήρα και δρόμου. Έτσι λοιπόν πολλοί χρησιμοιποιούν συντελεστές 10-22% χονδρικά, αναλόγως αν το αυτοκίνητο είναι δικίνητο ή τετρακίνητο. Είναι όμως σωστό να παίρνουμε ένα τόσο μεγάλο νούμερο για τη δύναμη που χάνεται από τον κινητήρα μέχρι την άσφαλτο;
Ας δούμε ποιες απώλειες συναντάει:
Τριβές στα γρανάζια του κιβωτίου ταχυτήτων.
Κάθε ταχύτητα έχει διαφορετικές τριβές, αλλά συνήθως τις λιγότερες τις έχουν οι ταχύτητες με σχέση 1:1.
Ποιότητα λαδιού στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Ο δίσκος στον συμπλέκτη πατινάρει. Ακόμα και ελάχιστα προκαλεί “χάσιμο” ιπποδύναμης.
Γρανάζια διαφορικού. Αν έχουμε περισσότερα του ενός τότε ακόμα περισσότερες τριβές.
Η αδράνεια μεγάλων μερών του συστήματος κίνησης. Για παράδειγμα ο κινητήριος άξονας.
Τριβές και “τέντωμα” των ελαστικών πάνω στους κυλίνδρους.
Ανάλογα το δέσιμο βλέπουμε και διαφορετικά άλογα. Όταν σφίξουμε πολύ τους ιμάντες το αυτοκίνητο ζορίζεται περισσότερο να γυρίσει τους κυλίνδρους και όταν τους σφίξουμε λίγο, μπορεί να κινείται πλευρικά και να χάνουμε άλογα στη μέτρηση.
Μέγεθος ελαστικών.
Ποσότητα αέρα από τον ανεμιστήρα. Μερικά σύγχρονα αυτοκίνητα με εγκεφάλους που κάνουν real time αλλαγές, μπορεί να δείξουν λιγότερα άλογα επειδή “ένιωσαν” λιγότερο αέρα από ότι χρειαζόταν ο κινητήρας.
Πυκνότητα λαδιού κινητήρα.
Φίλε, πόσα άλογα είναι;
Μην ξεχνάτε πως αυτό που φαίνεται σε ένα διάγραμμα δυναμομέτρησης πολλές φορές δεν αντιπροσωπεύει αυτό που το αυτοκίνητο αποδίδει στο δρόμο. Οπότε μην δίνετε μεγάλο βάρος στα νούμερα, χαρείτε το αυτοκίνητό σας και δυναμομετρήστε, μόνο όταν θέλετε να κάνετε κάποια αλλαγή για να συγκρίνετε το πριν και το μετά.
(πηγή dreamcar.gr)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου