21 Αυγούστου, 2013

ΚΛΙΜΑΤΙΣΤΙΚΟ-ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΒΛΑΒΕΣ

H χρήση του συστήματος κλιματισμού στο αυτοκίνητο γίνεται όλο και πιο συχνή και αν δεν το γνωρίζεται καλό είναι να ελέγξετε ή να αντικαταστήσετε το φίλτρο εσωτερικού χώρου που φιλτράρει σκόνη, γύρη και ρύπους που εισέρχονται στο θάλαμο των επιβατών,αλλά και καθαρισμό από μύκητες, βακτήρια και γενικώς
μία απολύμανση, τα οποία συμπεριλαμβάνονται σε μία συντήρηση. Οι κατασκευαστές προτείνουν αντικατάσταση του φίλτρου γύρης κάθε χρόνο και έλεγχος του κλιματισμού κάθε δύο χρόνια. Είναι λάθος η αντίληψη που έχουμε πως η συντήρηση γίνεται πριν το καλοκαίρι. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, πολλές φορές το κλιματιστικό παίζει τον ρόλο του καλοριφέρ. Χαρακτηριστικά να σας πούμε πως αν σε ένα octavia πατήσετε να ξεθολώσει το εμπρός παρπριζ-ενεργοποιείτε το σύστημα του κλιματισμού για πιο γρήγορα αποτελέσματα.

To σύστημα κλιματισμού & ψύξης
Το σύστημα ψύξης του κινητήρα και το σύστημα κλιματισμού αποτελούν δύο ξεχωριστά πράγματα, η λειτουργία του ενός επιδρά στου άλλου. Ο βασικός λόγος είναι πως η λειτουργία του συστήματος του κλιματισμού επιβαρύνει αυτή του ψύξης αυξάνοντας την θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού. Τα πρόσθετα που περιέχονται στο ψυκτικό, αποτρέπουν το πάγωμα του υγρού αλλά και από την υπερθέρμανσή του, αυξάνοντας το σημείο ζέσεως πάνω από τους 125 C.(G13) Κάτι πολύ σημαντικό για χώρες με ζεστό κλίμα. Οι παλιοί Skodaκηδες ίσως θυμούνται ακόμα το felicia, που σήκωνε θερμοκρασία όταν δούλευε το κλιματιστικό.
To κύκλωμα κλιματισμού
Για τον έλεγχο της θερμοκρασίας (υπάρχει και αφυγραντήρας) του εσωτερικού του οχήματος, απαιτείται τόσο ψυκτικό όσο και στο κύκλωμα ψύξης του μοτέρ. Η αρχή λειτουργίας του κλιματισμού στο αυτοκίνητο δεν διαφέρει από οποιοδήποτε άλλο κλιματιστικό (πχ οικιακά κλιματιστικά) και αποτελείται από τον συμπιεστή, τον συμπυκνωτή (κομπρεσέρ), τον αποξηραντήρα, τον εξατμιστή (εβαπορέτα), τον ανεμιστήρα εσωτερικού χώρου και του συμπυκνωτή, την εκτονωτική βαλβίδα και τις σωληνώσεις του κυκλώματος το οποίο διαιρείται σε δύο τμήματα:

στο τμήμα μεταξύ του συμπιεστή και της βαλβίδας εκτόνωσης που είναι και το υψηλής πίεσης
και στο τμήμα μεταξύ της βαλβίδας εκτόνωσης και του συμπιεστή που είναι και το χαμηλής πίεσης

Ο συμπιεστής κατά κανόνα λαμβάνει κίνηση από ιμάντα του κινητήρα και σκοπός του είναι να προωθεί το ψυκτικό στο σύστημα. Αναλυτικότερα, ο συμπιεστής συμπυκνώνει το αέριο ψυκτικό προς τον συμπυκνωτή. Η αύξηση της πίεσης επιφέρει αύξηση της θερμοκρασίας του αερίου που συνεπάγεται αύξηση της θερμοκρασίας συμπύκνωσης. Για τη λίπανση ο συμπιεστής περιέχει λάδι και μη επαρκής στεγανότητα ή διαρροή μπορεί να επιφέρει σε βλάβη. Γενικότερα υπάρχουν διάφοροι τύποι συμπιεστών ενώ τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούνται οι εξωτερικά ελεγχόμενοι μεταβλητοί συμπιεστές δίχως συμπλέκτη.
Οι εξωτερικά ελεγχόμενοι συμπιεστές, σημαίνει ότι ο κυβισμός του συμπιεστή καθορίζεται από διάφορες παραμέτρους όπως η εξωτερική/επιθυμητή θερμοκρασία, η υψηλή/χαμηλή πίεση, ο αριθμός στροφών, το φορτίο του κινητήρα κ.α. Χωρίς συμπλέκτη σημαίνει ότι ο συμπιεστής δεν διαθέτει πια έναν ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη και κινείται συνεχώς από τον ιμάντα ακόμη και όταν το σύστημα κλιματισμού είναι απενεργοποιημένο. Για αυτό πολλοί λένε μην ανοίγετε τον κλιματισμό αν το όχημα δεν είναι στο ρελαντί,, υπάρχει κίνδυνος να κάνουμε ζημιά στον συμπιεστή.

ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ- Από τον συμπιεστή το ψυκτικό αέριο φτάνει στον συμπυκνωτή (ψυγείο air codition) με μεγαλύτερη θερμοκρασία από ότι ο αέρας. Έτσι, εισερχόμενο το ψυκτικό αέριο στον συμπυκνωτή απάγει την θερμότητα του μέσω του αγωγού και των ελασμάτων στο περιβάλλον και υγροποιείται. Η πίεση παραμένει σταθερή ενώ ο όγκος μειώνεται.

ΞΗΡΑΝΤΗΡΑΣ- O ξηραντήρας φίλτρου αφαιρεί την υγρασία από το ψυκτικό (έως μία συγκεκριμένη ποσότητα) καθώς και ξένα σωματίδια αφού λαμβάνει και ρόλο φίλτρου. Επίσης, ο ξηραντήρας εκτελεί και χρέη συσσωρευτή μιας και χρησιμεύει και ως δοχείο αντιστάθμισης και αποθεμάτων. Το πάνω μέρος του ξηραντήρα φίλτρου λειτουργεί συγχρόνως ως χώρος αντιστάθμισης ενώ το κάτω σαν αποθήκη ψυκτικού για την εξίσωση διακυμάνσεων πίεσης στο σύστημα. Ο ξηραντήρας πρέπει να αντικαθίσταται μετά από κάθε άνοιγμα του κυκλώματος του ψυκτικού ενώ οι κατασκευαστές συστήνουν αντικατάσταση κάθε δύο χρόνια. Δυστυχώς στην Ελλάδα είναι ελάχιστοι αυτοί που το γνωρίζουν αυτό, και πολλοί τεχνικοί λένε πως δεν χρειάζεται ποτέ αλλαγή.

ΕΚΤΟΝΩΣΗ-  Η βαλβίδα εκτόνωσης είναι το εξάρτημα που διαχωρίζει την γραμμή υψηλής από την χαμηλής πίεσης στο κύκλωμα ψύξης. Βρίσκεται πριν τον εξατμιστή και ρυθμίζει την ροή του ψυκτικού για βέλτιστη απόδοση ψύξης. Ουσιαστικά, μέσα από την βαλβίδα εκτόνωσης ρέει το υγρό ψυκτικό που έρχεται από τον ξηραντήρα και ψεκάζεται στον εξατμιστή. Μέσω της εξάτμισης του ψυκτικού απελευθερώνεται η εξάτμιση της ψύξης και μειώνεται η θερμοκρασία. Εάν η θερμοκρασία του ψυκτικού αυξηθεί στο τέλος του εξατμιστή τότε διαστέλλεται στη βαλβίδα εκτόνωσης και έτσι αυξάνεται η ροή ψυκτικού (η ποσότητα ψεκασμού) προς τον εξατμιστή. Στην περίπτωση μείωσης της θερμοκρασίας στο τέλους του εξατμιστή ισχύει το αντίστροφο.
ΕΞΑΤΜΙΣΗ- Ο εξατμιστής χρησιμεύει στην ανταλλαγή θερμότητας μεταξύ του ψυκτικού υγρού του συστήματος κλιματισμού και του περιβάλλοντος αέρα. Συγκεκριμένα, το υγρό ψυκτικό που βρίσκεται σε υψηλή πίεση ψεκάζεται μέσω της βαλβίδας εκτόνωσης ή της στραγγαλιστικής βαλβίδας στον εξατμιστή. Εκεί το ψυκτικό εκτονώνεται σε χαμηλή πίεση και εξατμίζεται απορροφώντας θερμότητα από το περιβάλλον του εξατμιστή με τη βοήθεια του αέρα ψύξης. Κατά την φάση της εξάτμισης και ενώ η πίεση μειώνεται ο όγκος του ψυκτικού αυξάνεται. Τότε το ψύχος εξάτμισης που δημιουργείται οδηγείται με τον αέρα στον χώρο των επιβατών.

Οι διακόπτες πίεσης χρησιμεύουν για την προστασία του συστήματος κλιματισμού από βλάβες λόγω υπερβολικά υψηλών ή χαμηλών πιέσεων. Ο ανεμιστήρας είναι αυτός που κατευθύνει τον αέρα από τους αεραγωγούς στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Ο ανεμιστήρας του συμπυκνωτή (βεντιλατέρ) συμβάλει στην βέλτιστη υγροποίηση του ψυκτικού.

ΒΛΑΒΕΣ- αν το όχημα σας στο ρελαντί βγάζει ψυχρό αέρα από τους αεραγωγούς, και όσο αυξάνονται οι στροφές του κινητήρα γίνεται πιο ζεστός τότε αυτό σημαίνει πως η βαλβίδα εκτόνωσης έχει κολλήσει ή το κομπρεσέρ του air condition έχει πάθει ζημιά. H πίεση που δουλεύει το κομπρεσέρ είναι 7 bar στο ρελαντί και όσο ανεβαίνουν οι στροφές του κινητήρα αυξάνονται και τα bar. Aυτό το πρόβλημα είχε παρουσιαστεί στα octavia 5 προ fl αλλά και στα facelift. Άλλη μια αιτία βλάβης μπορεί να είναι κάποια τρύπια σωλήνα λόγο φθοράς ή κάποιου εξωτερικού παράγοντα. Συντηρήστε το κύκλωμα του κλιματισμού όπως συνιστά ο κατασκευαστής. Η γνωστή δικαιολογία "συμπλήρωσα και 200 γραμμάρια φρεον" δεν ισχύει είναι απλά παραμύθι. Όταν αντικαθιστάτε το φρέον βάλτε ακριβώς την ίδια ποσότητα που προτείνει ο κατασκευαστής. η παραπάνω ποσότητα προκαλεί πίεση και βλάβη στο σύστημα. Αν έχετε κακοσμίες στο χώρο των επιβατών αλλάξτε φίλτρο καμπίνας, και ψεκάστε τους αεραγωγούς με ειδικό απολυμαντικό, που απομακρύνει μύκητες, βακτήρια κτλ. Για την πιο σωστή συντήρηση διαβάστε το βιβλίο οδηγιών του κατασκευαστή ή ρωτήστε σε ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο.

(πηγή valeo,bosch,Skoda,youtube)

7 σχόλια :

  1. Πολύ χρήσιμες πληροφορίες. Τι μπορεί να φταίει αν στο ρελαντί δεν βγαίνει κρύος αέρας αλλά όσο ανεβαίνουν οι στροφές του κινητήρα αρχίζει και βγάζει κρύο αέρα; Να σημειώσω ότι έχω συμπληρώσει με φρέον που του έλειπε (περίπου η μισή ποσότητα έλλειπε και την αντικατέστησα). Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. το ιδιο θεμα εχω και εγω εχει υγρα αλα στισ υψιλεσ παγονει ρελαντι ψοφιο τι φταιει

      Διαγραφή
    2. Τελικά έφταιγε το κομπρεσέρ.

      Διαγραφή
  2. Καλησπερα θα ηθελα να ρωτησω για την δικη μου περιπτοση που εδω και 6 μηνες μπαινοβγαινω στην αντιπρωσοπεια. Χανει ψυκτικο υγρο και στην αντιπρωσοπεια δεν μπορουν να βρουνε τι εχει. Το αποτελεσμα ειναι οτι συνεχεια συμπλιρωνω υγρα και στο τελος μου ειπαν οτι θα βγαλουν το ταμπλο για να δουνε το μεσα συστημα αλλα και παλι δεν ειναι σιγουροι οτι θα επισκευαστει. Το αμαξι ειναι το octavia 5 1.6 fsi 2007

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δες για βουλωμενο ψυγείο ή αν τα λάδια σου στην ταπα πληρωσης ειναι διχρωμα τοτε καμια φλαντζα κεφαλής θα εχςι θεμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλσηπερα. Εχω το skoda citigo εδω και δυο χρονια και οταν δουλευει το air condition μου βγαζει τα νερα μεσα. Ρωτησα στην αντιπροσωπεια και μου ειπαν το ξερουν και δεν μπορουν να κανουν τιποτα. Μηπως ξερετε τιποτα παραπανω? Το αμαξι ειναι ενοικιαστηκο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. δεν εχει τύχει να μας ξαναπουν κάτι τέτοιο για το citigo. Ξανα ρωτήστε στην αντιπροσωπεία, αυτοί είναι αρμόδιοι να βρουν λύση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Like us on facebook

instagram

MOTORSPORT NEWS

Facebook group

ΚΑΡΤΑ ΜΕΛΟΥΣ

FOLLOW US ON TWITTER

About us

ΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΜΑΣ

TEXNIKA

ANABΑΘΜΙΣΕIΣ

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΣΔ

ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΣΔ

ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ

1η πανελλαδική παρουσίαση Octavia VRS facelift

ΔΗΜΟΦΙΛΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Translate

ΠΑΡΑΠΟΝΑ-ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ

Testing Octavia A7 facelift

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Followers

ΠΙΣΤΑ ΜΕΓΑΡΩΝ skodaclub.com.gr